dinsdag 26 juni 2012

Home Made Muesli

Zelf muesli maken is lekker en leuk om te doen en vooral heel belangrijk: je kan zelf de hoeveelheid suiker bepalen die je er aan toevoegt. Maar nu vond ik dit recept: Lentel Muesli. Van linzen dus. En ik was zo benieuwd dat ik 'm ook maakte. Heerlijk om zo de dag te starten.

Later, toen de muesli helemaal klaar was om in een pot te gaan heb ik er nog wat gedroogde lijnzaad doorheen gemengd. Dit deed ik om meer vezels toe te voegen. Hieronder mijn versie van het recept.



Home Made Muesli

250 gram rode linzen
100 gram vloeibare honing
1 eetlepel kaneel
200 gram amandelen
200 gram zonnebloempitten, gepeld


 




Breng een ruime pan met water aan de kook, kook de linzen voor ongeveer 5-7 minuten. Proef of de linzen wel gaar zijn maar ook nog een beetje beet hebben. Giet af in een vergiet en laat uitlekken.
Spreid de linzen uit op een grote platte schaal, dienblad of ovenschaal. Schep regelmatig om. Alle stoom moet verdampen en de linzen moeten hun vocht zo veel mogelijk kwijt zijn.

Zet de pan waarin je de linzen op een laag vuurtje. Doe hierin de olie, honing en de kaneel, roer goed door elkaar. Voeg de uitgelekte linzen erbij en roer rustig om. Alle linzen krijgen een glimmend laagje.

Verwarm de oven voor op 150 graden. Doe bakpapier in een lage brede ovenschaal. Verdeel hier de linzen over. Zet in de oven voor 15 minuten.

Haal de schaal uit de oven en schep goed om, zet weer in de oven voor 15 minuten. Haal de schaal weer uit de oven en voeg de amandelen toe, schep weer flink om. Zet in de oven voor ongeveer 45 minuten. Schep elk kwartier flink om. Het laatste kwartier voeg je de zonnebloempitten toe.

Als alle vocht verdwenen is uit het linzenmengsel dan is de muesli klaar. Alles moet helemaal droog worden in de oven, er mag nergens meer vocht inzitten, voor de zekerheid zet je de schaal nog een kwartiertje langer in je oven.

Daarna laat je alles goed afkoelen en doe je het in een weckpot of een ander luchtdichte verpakking.
Ik heb er nog wat gebroken lijnzaad door heen geroerd.

Home Made Muesli is lekker met yoghurt of kwark. Serveer het met wat lekker fruit in de ochtend.
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten